شکلات

چرا شکلات تلخ لاغر می‌کند؟

شکلات تلخ لاغری

شکلات تلخ برای لاغری قسمت جذاب و دوست داشتنی روند کاهش وزن محسوب می‌شود. در واقع بیشتر خوراکی‌هایی که به تسهیل روند لاغری کمک می‌کنند مورد علاقه اکثر افراد هستند. شکلات تلخ با اینکه شیرینی چندانی ندارد اما به عنوان یک میان وعده محبوب و البته رژیمی، برای کاهش وزن به برخی از افراد توصیه می‌شود. با این حال نکات مهمی در رابطه با این محرک لاغری وجود دارد که در این متن به آنها پرداخته‌ایم. با ما همراه باشید.

جدول ارزش غذایی شکلات تلخ

پیش از آنکه تاثیرات شکلات تلخ برای لاغری را بررسی کنیم، بهتر است با ارزش غذایی شکلات تلخ آشنا شویم. برای این موضوع به جدول زیر که به ارزش غذایی 100 گرم شکلات تلخ پرداخته است توجه کنید.

مواد تشکیل دهنده مقدار موجود در 100 گرم
انرژی (کالری) 546 کیلو کالری
چربی کل 31 گرم
چربی اشباع 19 گرم
کلسترول 8 میلی گرم
کربوهیدرات 61 گرم
پروتئین 4.1 گرم
فیبر 7 گرم
کافئین 43 میلی گرم

علاوه بر این موارد شکلات تلخ برای لاغری می‌تواند ترکیبات دیگری از جمله پتاسیم، آهن، منیزیم و مقدار کمی کلسیم و ویتامین b12 به بدن برساند. اما نکته قابل توجه به کالری آن مربوط می‌شود. 100 گرم شکلات تلخ 546 کالری انرژی به بدن می‌رساند که این موضوع می‌تواند خود به عنوان عاملی برای چاقی باشد.

شکلات تلخ برای لاغری

به همین دلیل اغلب متخصصین تغذیه توصیه می‌کنند روزانه بیش از یک اونس شکلات تلخ آن هم به منظور لاغری و چربی سوزی نباید مصرف کرد. با این اوصاف بهتر است جدول ارزش غذایی یک اونس شکلات تلخ که معادل 28.4 گرم است را نیز در نظر داشته باشیم.

مواد تشکیل دهنده مقدار موجود در یک اونس (28.4 گرم)
انرژی (کالری) 155 کیلو کالری
چربی کل 9 گرم
چربی اشباع 5 گرم
کلسترول 2.3 میلی گرم
کربوهیدرات 17 گرم
پروتئین 1.4 گرم
فیبر 2 گرم
کافئین 12.2 میلی گرم

مهمترین قسمت تاثیر شکلات تلخ برای لاغری به وجود کافئین در آن مربوط می‌شود. این عنصر تاثیر به سزایی در کاهش وزن دارد که در کنار رژیم و ورزش می‌تواند روند لاغری را سرعت بخشد. اما تاثیرات دیگری که شکلات تلخ برای لاغری به همراه دارد شامل چه مواردی می‌شود؟ با ادامه متن همراه باشید تا این موضوع را به طور کامل بررسی کنیم.

مهمترین خواص شکلات تلخ برای لاغری

زمانی که از تاثیر شکلات تلخ برای کاهش وزن صحبت می‌کنیم، منظور گزینه‌هایی هستند که بالاتر از 69 درصد باشند. در غیر این صورت قند و شکر بالایی را به بدن می‌رسانند که این موضوع به دریافت کالری بالا نیز منجر خواهد شد. یعنی خود شکلات به جای تاثیر بر لاغری به چاقی کمک خواهد کرد. با توجه به در نظر داشتن انتخاب نوع مناسب لازم است خواصی که شکلات تلخ برای لاغری به همراه دارد را دقیق‌تر بیان کنیم.

1. تاثیر بر عملکرد بهتر

تاثیرات ضد التهابی شکلات تلخ، به دلیل داشتن منیزیم و خواص آنتی اکسیدانی از احساس درد و افت انرژی در طول ورزش جلوگیری می‌کند. این موضوع به بازدهی بیشتر فعالیت بدنی حین ورزش کمک می‌کند که برای این منظور بهتر است شکلات تلخ را به مقدار کمتر از 28 گرم پیش از ورزش مصرف کرد تا نتیجه گرفت.

2. تاثیر بر افزایش متابولیسم بدن

شکلات تلخ متابولیسم

افزایش فرایند سوخت و ساز بدن با دریافت اسیدهای چرب موجود در شکلات تلخ تا حد مطلوبی ایجاد خواهد شد. در نتیجه‌ی این موضوع، کاهش بافت‌های چربی در بدن حاصل خواهد شد. زیرا اسیدهای چرب موجود در آن به سنتز چربی‌های بدن، هضم و جذب چربی و کربوهیدرات در بدن کمک خواهد کرد.

3. شکلات تلخ برای لاغری و کنترل اشتها

تحقیقات نشان داده است مصرف به موقع شکلات تلخ می‌تواند از پرخوری‌های غذایی به شدت جلوگیری کند. زیرا به تولید هورمون‌هایی که سبب پیام سیری در مغز می‌شوند منجر خواهد شد. برای بهره از این موضوع بهتر است آنرا 20 الی 30 دقیقه قبل از وعده‌های غذایی مصرف کرد.

4. کاهش استرس با شکلات تلخ برای لاغری

عوامل متعددی در بالا رفتن وزن موثر هستند که یکی از آنها استرس است. از طرفی باید در نظر داشته باشید که چربی‌های شکمی حاصل عوامل مختلفی هستند که مهمترین آنها استرس است. استرس سبب ترشح اسید معده و در نتیجه احساس گرسنگی می‌شود. مصرف روزانه شکلات تلخ می‌تواند از استرس و پرخوری ناشی از آن، به طور قابل ملاحظه‌ای جلوگیری کند.

5. متعادل‌سازی سطح انسولین

یکی از ترکیبات موجود در شکلات تلخ فلاونوئیدها هستند که به کاهش مقاومت انسولین منجر می‌شوند. علاوه بر این موضوع چربی‌های مفید موجود در شکلات تلخ به کاهش سرعت قند خون منجر خواهد شد. این دو نکته برای پیشگیری از بالا رفتن ناگهانی انسولین و قند موجود در خون کمک می‌کند که سبب می‌شود از تبدیل مستقیم قند به چربی جلوگیری شود.

6. زمینه‌سازی برای بهبود بسیاری از مشکلات چاق کننده

چاقی و اضافه وزن ناشی از مشکلات متعددی مانند عدم خواب کافی، استرس، چربی خون بالا و فشار خون و… می‌تواند باشد. اما باید توجه داشته باشید که طبق تحقیقات انجام شده لاغری با شکلات تلخ بر اثر نتایجی همچون موارد زیر که به همراه دارد حاصل می‌شود:

  • ایجاد آرامش و رفع استرس برای داشتن خواب راحت که مستقیما روی لاغری و چاقی موثر است
  • دریافت خواص آنتی اکسیدانی و پیشگیری از بیماری‌های ناشی از اثر رادیکال‌های آزاد
  • کاهش فشار خون با دریافت پتاسیم موجود در آن
  • کاهش کلسترول و چربی خون

7. ترشح هورمون‌های شادی

شکلات تلخ هورمون شادی

نباید کاملا بدن را تحت تاثیر رژیم‌های بسیار سخت‌گیرانه نگه داشت. رژیم‌های توصیه شده توسط متخصصین اغلب برخی از میان‌وعده‌های دوست داشتنی مانند شکلات تلخ، میوه خشک و آجیل و مغزها را در برنامه غذایی قرار می‌دهند تا علاوه بر دریافت مواد مغذی و ویتامینی که به جلوگیری از گرسنگی هم منجر می‌شود، زنگ تفریحی برای بدن باشد.

باید توجه داشته باشید که زمانی که شکلات تلخ مصرف می‌کنید، مغز هورمون‌هایی برای بهبود خلق و خو ترشح می‌کند. در نتیجه احساس شادی ایجاد می‌شود که بالا بردن متابولیسم بدن را نیز در پی دارد. اما این موضوع نباید دلیل بر مصرف نامتعادل شکلات تلخ باشد.

چگونه شکلات تلخ بخوریم تا لاغر شویم؟

زمانی از تمام فواید شکلات تلخ برای لاغری نتیجه خواهید گرفت که از رژیم غذایی و فعالیت ورزشی مناسب نیز پیروی کنید. اگر برای پیشگیری از گرسنگی و پرخوری قرار است شکلات تلخ مصرف شود، بهتر است 30 دقیقه قبل از غذا مصرف شود. اما اگر می‌خواهید متابولیسم بدن را با استفاده از کافئین موجود در شکلات تلخ بالا ببرید توصیه می‌کنیم آنرا به همراه یک فنجان قهوه سبک حدود 20 الی 30 دقیقه قبل از ورزش میل کنید.

تاثیر شکلات تلخ در رژیم لاغری

شکلات تلخ برای لاغری فوایدی همچون
بالا بردن چربی سوزی
بهبود عملکرد قلب
بهبود عملکرد ورزشی
متعادل سازی سطح هورمون انسولین
و حتی رفع استرس و ایجاد شادی را به همراه دارد. برای دریافت تمام این فواید معمولا توصیه می‌شود روزانه بیش از 28 گرم شکلات تلخ مصرف نشود. حتی اگر از این ماده غذایی مفید هم می‌خواهید استفاده کنید، باید اندازه لازم برای بدنتان را استفاده کنید. این کار باعث می‌شود علاوه بر دریافت خواصی که دارد، نتیجه مطلوبی هم از آن دریافت شود.

1 دیدگاه در “چرا شکلات تلخ لاغر می‌کند؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *