شکلات

فواید کم نظیر شکلات

فواید شکلات

مردم دنیا سالانه 10 میلیارد دلار برای خرید شکلات هزینه می کنند. این خوراکی خوشمزه در بین تمامی گروه های سنی از کودکان تا سالمندان بسیار پر طرفدار است. شکلات‌هایی که در بازار عرضه می شود معمولا از موادی مثل کاکائو، قند، کره کاکائو، چربی‌ها، امولسیون‌ها و طعم‌دهنده‌ها تشکیل شده‌اند و به همین دلیل به‌ عنوان یک منبع انرژی غنی می توان روی آنها حساب کرد! خواص شکلات آنقدر زیاد است که در برخی موارد پزشکان آن را جهت تکمیل درمان تجویز می‌کنند. با مجله شوکونات همراه باشید تا به بررسی خواص شگفت انگیز این خوراکی محبوب و خوشمزه بپردازیم.

تاریخچه پیدایش

کاکائو در واقع میوه بومی آمریکای جنوبی و مرکزی است و حداقل به مدت 5000 سال در این مناطق کشت میشده ‌است. در آمریکای مرکزی، شکلات کالایی لوکس به حساب می آمد و از دانه‌های کاکائو هم جای پول در داد و ستد ها استفاده میشد. با کشف قاره آمریکا به وسیله کریستف کلمب ، فاتحان اسپانیایی کاکائو را برای نشان دادن به پادشاه اسپانیا از آمریکا به اروپا بردند و این خوراکی جدید خیلی زود به یکی از پر طرفدارترین مواد غذایی دنیا تبدیل شد هر چند تا قرن هفدهم میلادی، شکلات خوراکی گران و ارزشمندی بود که ویژه طبقه ثروتمند جامعه بود!

خواص شکلات

مطالعات نشان می دهد بوی شکلات می تواند به آرامش انسان کمک کند. کاکائو موجود در آن با تاثیر ضد باکتریایی خود مانع از پوسیدگی دندان می شود. علی‌رغم شهرت بدی که این خوراکی ارزشمند در افزایش وزن دارد شواهد قطعی برای آن در دست نیست. همچنین برای کمک به گردش خون، بهبود سلامت پوست، کاهش کلسترول و.. نیز بسیار مفید است. در ادامه به برخی از مهمترین خواص شکلات در زمینه سلامتی اشاره شده استبهبود عملکرد قلب

پژوهش های جدید حاکی از آن است که خوردن شکلات تلخ می تواند عروق خونی را انعطاف پذیر تر کرده و مانع از چسبیدن گلبول‌های سفید به دیواره‌ رگ‌های خونی شود. همچنین یک مطالعه دیگر که در کشور سوئد بر روی حدود سی هزار زن انجام شد نشان داد آن دسته از داوطلبانی که یک یا دو بار در هفته شکلات تلخ می خوردند، ریسک سکته قلبی در آن‌ها به مقدار یک سوم کمتر شده است. در مطالعات بعدی مشخص شد که علاوه بر سکته قلبی، ریسک ابتلا به سکته مغزی نیز کاهش می یابد.

از طرف دیگر کاکائو  موجود در شکلات سیاه به کاهش فشارخون بالا کمک می کند. فلاوون‌های موجود در کاکائو موجب افزایش مقدار نیتریک اکسید در خون و بهبود عملکرد رگ‌های خونی و کاهش فشارخون می‌شود. در یک بررسی آزمایشگاهی پژوهشگران دریافتند که کاکائو حدود دو میلی‌متر جیوه فشارخون را کاهش داد و جالب تر اینکه این اثر کاهشی در افراد مبتلا به فشارخون بالا نسبت به افراد سالم بیشتر مشاهده شد.

بهبود عملکرد مغز

پژوهش ها نشان می دهد پلی فنل‌ها و فلاوونول‌های کاکائو با شل کردن رگ‌های خونی، جریان خون و خون‌رسانی به مغز را بهبود می دهند که این خود بر افزایش عملکرد مغز موثر است. همچنین مطالعات حاکی از آن است که مصرف کاکائو می‌تواند در بهبود عملکرد افراد مبتلا به پارکینسون و آلزایمر نیز مفید باشد هرچند به مطالعات بیشتری در این زمینه نیاز است.

از طرف دیگر شکلات می‌تواند به بهبود خلق‌وخو و درمان افسردگی کمک کند. تاثیرات مثبت کاکائو بر خلق‌وخو احتمالا به دلیل تولید سروتونین در بدن و نیز کافئین موجود در آن است. با این وجود بسیاری افراد لذتی که از خوردن شکلات حاصل می‌شود را دلیل محبوبیت آن می دانند.

کاهش وزن با شکلات

شاید باور نکنید ولی شواهدی وجود دارد که شکلات احتمالا در کنترل وزن موثر است زیرا کاکائو با تنظیم مصرف انرژی، کاهش اشتها و القاء حس پر بودن به کاهش وزن کمک کند. در یک مطالعه‌ افرادی که شکلات جزئی از میان وعده های روزانه آنها بود در مقایسه با افرادی که کمتر می خوردند، با وجود مصرف کالری بیشتر،  BMI کمتری داشتند. در یک مطالعه دیگر که برای کاهش وزن از رژیم‌ کم کربوهیدرات استفاده شد، افرادی که به میزان چهل و دو گرم شکلات کاکائویی %81 در روز استفاده کردند، سریع‌تر از افرادی که رژیم معمولی داشتند، وزن کم کردند.

شکلات دشمن سرطان

فلاوون‌های موجود در شکلات کاکائویی احتمالا خاصیت ضدسرطانی دارند. پژوهش ها روی مواد تشکیل دهنده کاکائو نشان داده دارای اثرات آنتی‌اکسیدانی بوده و از سلول‌های بدن در برابر مولکول‌های واکنشی محافظت می‌کنند، با التهاب مبارزه می کنند، مانع رشد سلول‌های سرطانی و حتی باعث مرگ آنها می‌شوند و همچنین از گسترش سلول‌های سرطانی نیز جلوگیری می‌کنند. مطالعات انسانی نشان می دهد که رژیم‌های غذایی غنی از فلاوانول با کاهش خطر ابتلا به سرطان همراه است. با این وجود در این زمینه‌ باید مطالعات بیشتری صورت گیرد.

خاصیت ضد دیابتی شکلات

هرچند مصرف بیش از حد شکلات حاوی قند خطر ابتلا به دیابت را بالا می برد اما در واقع کاکائو به تنهایی دارای خاصیت ضد دیابتی است. پژوهش ها نشان می‌دهد فلاوونول‌های کاکائو موجب کاهش جذب کربوهیدرات در روده، کاهش التهاب و تحریک جذب قند از خون به عضله و ترشح انسولین می شود. همچنین مطالعات انسانی نشان داده است که مصرف شکلات تلخ و غنی از فلاوانول یا کاکائو موجب کاهش حساسیت به انسولین، بهبود کنترل قند خون می‌شود.

یک ضد چروک طبیعی

سال هاست که تولیدکنندگان لوازم آرایشی و محصولات مراقبت از پوست و مو، خواص شکلات را به دلیل تاثیرات آن در کاهش چین و چروک های پوستی مورد توجه قرار داده اند. کره کاکائو موجود در شکلات دارای آنتی اکسیدان است که رادیکال های آزاد آن چین و چروک های پوست، به خصوص چین و چروک های ناحیه صورت و گردن را بهبود می دهد. در نتیجه مصرف متعادل شکلات تلخ و شیری می توانداز شل شدگی پوست جلوگیری می کند.

جمع بندی

شکلات به عنوان یکی از  پر طرفدارترین خوراکی ها دارای خواص بسیار زیادی برای سلامتی نیز می باشد. این میان وعده استثنایی به جریان بهتر خون کمک کرده و به این ترتیب موجب بهبود عملکرد قلب و مغز می شود. همچنین مصرف شکلات تلخ در رژیم غذایی افرادی که قصد کاهش وزن دارند توصیه شده است. کاکائو موجود در آن خواص آنتی اکسیدان داشته و  ممکن است خاصیت ضد سرطان داشته باشد. همچنین همین خواص آنتی اکسیدان می تواند در بهبود چین و چروک های پوست به ویژه در ناحیه گردن و صورت موثر باشد.

3 دیدگاه در “فواید کم نظیر شکلات

  1. Very nice post. I definitely appreciate this site. Stick with it!

    1. آقای شکلات گفت:

      Thank you 🙏🏻

  2. بازتاب: tadalafil price walmart

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *