شکلات

تشخیص تقلب در پودر کاکائو

تقلب در مواد شیمیایی غذایی مانند تقلب در سایر زمینه ها در همه دنیا رایج است با توجه به گران شدن قیمت های جهانی و افزایش قیمت دلار در ایران که تاثیر مستقیم بر روی افزایش قیمت مواد اولیه شیمیایی غذایی داشته بازار تقلب در این مواد افزایش چشمگیری یافته است . اما از آنجایی که مواد غذایی به طور مستقیم توسط افراد مصرف می شوند نسبت به سایر زمینه ها ممکن است خطرات بیشتری برای سلامتی داشته باشند.

در واقع هر تقلبی که در مواد غذایی صورت می گیرد ممکن است جان صدها نفر را به خطر بیندازد. آمار نشان داده است که تقلب در مواد شیمیایی غذایی هر ساله چیزی حدود 700 تا 1000 میلیارد تومان به صنایع غذایی خسارت وارد می کند.

در حال حاضر افزودنی های غذایی بازار گسترده ای در سراسر جهان دارند و بخش جدایی ناپذیری از صنایع غذایی را تشکیل می دهند. عدم استفاده از افزودنی ها جذابیت و مشتری پسندی خوراکی های آماده را به شدت کاهش می دهد و بازار تجاری آنها را از بین خواهد برد.

اسانس ها و طعم دهنده های مصنوعی رایج ترین افزودنی هایی غذایی و در واقع مواد شیمیایی هستند که برای تقلید از طعم طبیعی مواد دیگر طراحی شده اند. از این ترکیبات می توان برای تقلید طعم های مختلف از چیپس و پاپ کورن و کرم کارامل گرفته تا میوه و موارد دیگر استفاده کرد. مطالعات حیوانی نشان داده است که تقلب در اسانس ها و طعم دهنده های مصنوعی می توانند تأثیرات نگران کننده ای بر سلامتی داشته باشند. یکی از راه های تقلب در مواد شیمیایی غذایی در زمینه طعم دهنده ها است.

تقلب در پودر کاکائو

برخی از طعم دهنده ها مانند شکلات ، انگور ، آلو و توت فرنگی تأثیرات سمی بر سلول های مغز استخوان دارند و در صورتی که تقلبی در این مواد افزودنی صورت بگیرد قطعاً عوارض بیشتری برای سلامتی خواهند داشت.

بنابراین اگر می خواهید مصرف طعم دهنده های مصنوعی و انواع مواد شیمیایی را در رژیم غذایی خودتان محدود کنید، برچسب مواد تشکیل دهنده خوراکی ها را بررسی کنید و به جای “طعم دهنده شکلات” یا “طعم دهنده مصنوعی” به دنبال اسامی دیگری مانند “شکلات” یا “کاکائو” بر روی برچسب مواد غذایی باشید.

از رنگ های غذایی نیز برای بهبود ظاهر اکثر خوراکی ها از آب نبات گرفته تا چاشنی ها استفاده می شود. در سال های اخیر نگرانی های زیادی در مورد عوارض بالقوه آنها وجود داشته است. مصرف رنگ های غذایی خاص مانند آبی 1 ، قرمز 40 ، زرد 5 و زرد 6 با واکنش های آلرژیک در برخی افراد همراه بوده است.

تقلب در مواد شیمیایی غذایی بسیار ساده است و اغلب برای کاهش قیمت آنها صورت می گیرد. رنگ های تقلبی مانند رنگ های غذایی توسط FDA  تائید نشده اند و ترکیبات ناشناخته بکار رفته در آنها می تواند عوارض مختلفی در پی داشته باشد. رنگ های غذایی در درجه اول در غذاهای فرآوری شده یافت می شوند که باید در یک رژیم غذایی سالم محدود شوند.

علاوه بر افزودنی های شیمیایی ظروف بسته بندی مانند بطری ها ، فنجان ها و بشقاب های یک بار مصرف بی کیفیت نیز می توانند حاوی مواد شیمیایی خطرناکی باشند که عناصر آنها می توانند به مواد غذایی مهاجرت کنند. برخی از مواد شیمیایی بعضاً در نتیجه فرآیند تولید یا در مرحله ضد عفونی وارد مواد غذایی می شوند که همگی می توانند سلامت انسان ها را تحت تأثیر قرار دهند.  تقلب در مواد شیمیایی غذایی در این زمینه ها نیز می ‌تواند تأثیرات سوء بیشتری بر سلامتی داشته باشد.

تقلب در پودر کاکائو و پودر نارگیل :

پودر کاکائو و پودر نارگیل دو افزودنی بسیار رایج در صنایع غذایی هستند که در طیف گسترده ای از خوراکی ها از جمله انواع شکلات ، کیک ها و کلوچه ها و نوشیدنی ها مورد استفاده قرار می گیرند. پودر کاکائو کاربرد گسترده ای در تولید شیر کاکائو دارد که یک نوشیدنی بسیار محبوب است.

خانم ها معمولاً از پودر کاکائو و پودر نارگیل برای تهیه اسموتی ها و کیک های خانگی و بسیاری از خوراکی های دیگر استفاده می کنند. بوی خوب پودر کاکائو و طعم ملایم پودر نارگیل بیشتر افراد را ترغیب به مصرف خوراکی ها می کند. حتی می توان برای خوشمزه کردن شیر و ترغیب کودکان به مصرف آن از پودر کاکائو و شکر استفاده کرد. این افزودنی ها همچنین کالری مورد نیاز کودکان را نیز تأمین می کنند و ارزش تغذیه ای نیز دارند.

با توجه به موارد فوق فکر کنید تقلب در پودر کاکائو تا چه حد می تواند سلامتی افراد و کودکان را به خطر بیندازد. لازم به ذکر است که تقلب در مواد شیمیایی غذایی فقط منحصر به پودر کاکائو نیست و می تواند در سایر افزودنی های غذایی نیز رخ بدهد.

روش تشخیص پودر کاکائو واقعی از تقلبی

پودر کاکائو برای افزودن عطر و طعم به شکلات ها و بسیاری از خوراکی های دیگر استفاده می شود. پودر کاکائو با محتوای چربی 10 -12٪ و 20 -22٪ به عنوان استاندارد اصلی در بازار موجود است و در صنایع غذایی مورد استفاده قرار می گیرد.

پودر کاکائو ارزش غذایی بالایی دارد و برای سلامتی بسیار مفید است. کاکائو به کاهش استرس ، حفظ  فشار خون  پایدار و مبارزه با افسردگی کمک می کند.  پودر کاکائو خالص حتی توانایی جلوگیری از بیماری های قلبی -عروقی و مهار رشد سلول های سرطانی را نیز دارد.

برای تهیه شکلات ها می توان پودر کاکائو 100٪ را با شکر مخلوط  کرد. مثلاً برای تولید شکلات تلخ 70% می توان به مخلوط  شکلات،  30% شکر اضافه کرد. برای تهیه شکلات های ارزان قیمت ، پودر کاکائو را با روغن های گیاهی و شیرین کننده های مصنوعی ترکیب می کنند که نوعی تقلب در مواد شیمیایی غذایی است. پودرهای کاکائو تقلبی اکثراً حاوی آرد و ترکیبات شیمیایی غیرخوراکی هستند و می توانند سلامت مصرف کنندگان را به مخاطره بیندازند.

تقلب در مواد شیمیایی غذایی در ترکیباتی مانند پودر کاکائو ، قهوه و پودر نارگیل به راحتی صورت می گیرد بنابراین باید در خرید مواد غذایی بیش از پیش دقت کرد. در ادامه روش هایی برای تشخیص پودر کاکائو تقلبی شرح داده می شود. برای حفظ سلامتی خودتان این نکات را به خاطر بسپارید.

رنگ پودر کاکائو

طی فرآیند تولید و فراوری پودر کاکائو ، تغییراتی در رنگ و طعم آن صورت می گیرد. به عنوان مثال رنگ پودر کاکائو بسته به درجه  قلیایی بودن آن متفاوت خواهد بود. پودر کاکائو اصل و با کیفیت اغلب اوقات قهوه ای تیره یا قهوه ای قرمز است و حتی پس از فرآوری های مختلف نیز طعم غنی و رنگ ذاتی خود را حفظ می کند.

در عوض  پودر کاکائو تقلبی حاوی ناخالصی های مختلفی است که شدت رنگ آن را کاهش می دهد و همیشه در داخل آن لکه های سفید ناخالصی قابل مشاهده است.

طعم پودر کاکائو

دانه های کاکائو به طور طبیعی حاوی اسیدهایی هستند که باعث ایجاد طعم ترش می شوند. بسته به سطح قلیایی بودن فرآیند تولید پودر کاکائو ، اسیدیته و تلخی آن متفاوت خواهد بود. علاوه بر این بوی پودر کاکائو باعث کاهش طعم تلخ آن هنگام استفاده می شود.

پودر کاکائو خالص هنگام مصرف به شکل نوشیدنی مطمئناً طعم تلخی خواهد داشت بنابراین بیشتر افراد آنرا با شیر مصرف می کنند تا شدت تلخی آن کمتر شود. از آنجایی که پودر کاکائو تقلبی حاوی ناخالصی است ، بنابراین طعم و مزه آن بسیار سبک تر و ملایم تر است ، طعم آن هنگام نوشیدن غنی نیست و عطر و طعم ملایم آن باعث می شود طعم شیر یا خوراکی دیگر را بیشتر احساس کنید.

عطر پودر کاکائو

پودر کاکائو خالص رایحه ای طبیعی و بسیار دلپذیر دارد و از آنجا که از دانه های کاکائو 100٪ خالص تهیه شده است ، حاوی مواد افزودنی و معطر دیگر نیست. بنابراین هنگام مصرف آن نباید بوی وانیل ، شکلات یا بوی شیرین شکر و شیر را حس کنید. اگر پودر کاکائو تقلبی یا حاوی ناخالصی ها باشد ، رایحه های دیگری مانند شیر ، شکلات و وانیل غالب خواهند بود که اکثر افراد متوجه آن می شوند.

ترکیب پودر کاکائو با آب

هنگامی که پودر کاکائو را با آب گرم مخلوط می کنید ، یکی از راه های شناسایی پودر کاکائو واقعی و تقلبی این است که پودر کاکائو خالص به راحتی در آب حل شده و رایحه بسیار مشخصی دارد. هنگام نوشیدن  نیز عطر غنی آن با تمام وجود حس می شود.

پودر کاکائو تقلبی هنگامی که با آب گرم مخلوط شود ، مخلوط متراکم تری ایجاد می کند و خواهید دید که طعم کاکائو بسیار کمتر است و فقط بوی شکر و شیر را حس خواهید کرد.

لازم به ذکر است که تقلب در مواد شیمیایی غذایی خصوصاً در برخی افزودنی های غذایی عوارض جانبی بسیار خطرناکی برای مصرف کنندگان در پی خواهد داشت. برای کاهش مصرف این ترکیبات و در امان بودن از اثرات خطرناک مواد شیمیایی تقلبی ، برچسب مواد غذایی را به دقت بررسی کنید تا بدانید چه چیزهایی واقعاً به غذاهای مورد علاقه شما اضافه می شود.

همچنین بهتر است مواد غذایی مصرفی خودتان را از فروشگاه های معتبر تهیه کنید و هرگز برای پرداخت هزینه کمتر مواد غذایی را از مکان های نامعتبر خریداری نکنید. علاوه بر این ، سعی کنید مصرف غذاهای فرآوری شده و بسته بندی شده را کاهش دهید و مواد تازه بیشتری را در رژیم غذایی خود بگنجانید تا استفاده از مواد افزودنی غذایی شیمیایی و بعضاً تقلبی را به حداقل برسانید.

1 دیدگاه در “تشخیص تقلب در پودر کاکائو

  1. temp email گفت:

    Yes, the answer is almost the same as mine.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *